Op 19 december 1959 traden Jan en Hans de Hont voor het eerst in het openbaar op in
Amsterdam.
Hoe heten jullie eigenlijk vroegen ze hen? Noem ons maar The Apron Strings naar de gelijknamige hit van Cliff Richard.
In mei 1960 ontmoeten de jongens Rob de Nijs, Rob wilde wel in een band zingen en The Apron Strings hadden dringend een zanger nodig. De groepsnaam werd gewijzigd in Robby and The Apron Strings en een maand later speelt de groep al in het voorprogramma van Peter Kraus in de Doelenzaal. Toen Rob z'n ideeën niet langer strookten met de overige bandleden, liep het mis en komt in 1962 Bob Bouber in beeld.
Met deze band wil Bouber zijn droom verwezenlijken, een gemaskerde groep muzikanten die een griezelige act opvoeren met een perfecte lichtshow.
Het eerste officiële optreden als ZZ & De Maskers (met o.a. ook al Jaap de
Groot) vindt plaats op 4 augustus 1963 in het Kurhaus in Scheveningen, in het
voorprogramma van Chubby Checker.
De act is een enorm succes en diezelfde avond al wordt er contact gezocht door
impresario Lou van Rees en platenmaatschappij Artone. In november 1963 worden de eerste vier nummers opgenomen. 'Dracula', 'La
Comparsa', 'Beat girl' en 'Quizas, quizas, quizas'. Hoewel 'La Comparsa' het niet tot de hitparade weet te brengen, is het nummer tot op de
dag van vandaag nog te horen in verzoekprogramma's en is het uitgegroeid tot
een van de mooiste en meest gespeelde gitaarklassiekers van de lage landen.
In februari 1964 wordt 'Sloppin in Las Vegas/She's got my heart' opgenomen en ruim
een week later duiken ze weer de studio in voor vier instrumentals: 'Ave Maria
no morro', 'James Bond 007', 'Tamara' en 'Till'.
'Sloppin' in Las Vegas' wordt uitgebracht in mei '64, kort daarna gevolgd door
'Tamara/Till'.
Zo ook het in augustus 1964 uitgebrachte 'Shake hands', oorspronkelijk een
Duitse hit van Drafi Deutscher (2 maanden in de Top-40, hoogste plaats nr.
19).
Op de achterkant staat een Bouber-nummer: 'Ik heb genoeg van jou'.
Die B-kant brengt het onverwacht tot een Top-20 notering en staat zes weken op de kaart. Kort daarna, in september '64, brengt de groep twee instrumentale singles uit: 'Ave Maria no morro/James Bond 007' en 'Spanish tears/Cadillac', de laatste twee zijn composities van Jan de Hont.
De populariteit van de groep is dan ongekend, veel optredens door het hele land en
regelmatig live voor radio en tv.
In maart '65 komt Chubby Checker met zijn vrouw Rina Lodders (Nederlandse én Miss
World) op bezoek bij Artone-Nederland en hij vraagt : "Hoe is het toch
verder gegaan met die jongens uit Amsterdam?"
Van het een komt het ander en het resultaat is een plaatopname van Chubby met
ZZ & De Maskers.
Met enigszins gewijzigde tekst ten opzichte van het origineel komt 'Stoppin' in
Las Vegas/Cato from Volendam' uit en die brengt het tot een 28e plaats in de
hitparade.
Kort voordat de eerste LP verschijnt, wordt de single 'Cheat Cheat/Playboy
loves playgirl' uitgebracht. Omdat de LP met het oog op de komende tournee
geheel op de Engelse markt gericht is, wordt Dracula opnieuw ingezongen.
Om de LP op de radio gedraaid te krijgen, wordt er een single van getrokken:
'So sorry/I wanna relax'.
In de zomer van 1965 vertrekken ZZ & De Maskers voor vier weken naar Engeland.
Ze spelen onder andere samen met de Spencer Davis Group in een zaal voor
drieduizend man; Spencer Davis, met de dan zestienjarige Steve Winwood.
Ook treden zij op met Dusty Springfield, ze komen op tv en spelen de beroemde
Marquee Club in Londen plat.
Omdat "zij de enige beatgroep zijn in Nederland met een origineel Nederlands
repertoire" ontvangt de groep in oktober 1965 tijdens het Grand Gala
du Disque een Edison, in dat zelfde jaar wordt de groep in diverse muziekbladen
verkozen tot beste vocale en beste instrumentale groep.
Vergeleken met de veelal primitieve beatgroepen uit die tijd staat de muzikale
kwaliteit van ZZ en de Maskers op eenzame hoogte.
Omdat de groep nog steeds instrumentaal hoge ogen gooit, verschijnt er een tweede LP,
waarop maar weinig gezongen nummers staan.
Als laatste singles komen in juni '65 'Ik bedoel het altijd goed/Trek het je
niet aan' uit en 'Goldfinger/Formula Vee Special'.
'Goldfinger' kent nog een Top 5 notering en staat vijftien weken op de
hitlijst, maar kort daarna loopt de samenwerking tussen Bob Bouber en de groep
snel af.
Zonder ZZ gaan Jan de Hont en consorten verder als De Maskers.
Mede onder invloed van hun nieuwe manager beginnen De Maskers te experimenteren
met hun muziek.
Een nieuwe plaat verschijnt met het ruige 'Brand New Cadillac', gekoppeld aan
een compositie van Jan de Hont: 'Because I'm in love with you'.
De groep komt hiermee op een vijftiende plaats in de hitparade.
Dan volgt een hernieuwde kennismaking met Chubby Checker.
Vol goede moed gaan ze de studio in om daar 'Baby, baby, balla, balla!!!/My little
girl' op te nemen.
Deze single komt op 27 november '65 tot een zeventiende plaats.
In totaal staat hij 18 weken in de Top-40 en in Duitsland klimt hij naar een
eerste plaats
De single 'Three's a crowd' wordt onder de vlag van pop-art uitgebracht.
'Three's a crowd' – was een bescheiden hitje in het voorjaar van 1966.
Eind 1968, toen het met De Maskers een sterk aflopende zaak was, hield Jan de
Hond het voor gezien.
In 2000 deed Jan de Hont diverse gastoptredens bij evenzoveel bands.
Na afloop van een concert door Hank Marvin in Den Haag werd Jan de Hont
benaderd door een organisator met de vraag of hij in oktober 2000 wil optreden
op een groot Sixtiesfestival in Midwoud.
Daar had hij wel oren naar en vroeg enkele leden van Pipeline om samen met hem
te spelen.
Een bomvolle zaal gaat volledig uit zijn dak bij het horen van die oude
succesnummers van ZZ en De Maskers.
Repertoire uit de 60tiger jaren
Boom Boom Boom - My Baby Baby Balla Balla - I'm Gonna Take You There - Brand
New Cadillac - I'm Down - We've Gotta Get Out Of This Place - Beat Girl -
Living In The Past - As Long As I Have You - Masters Of War - Where Have All
The Good Times Gone - Play The Game Now - O, kom er eens kijken - I'm A Loser -
Because I'm In Love With You - Out Of Sight - It's All Over Now Baby Blue - I
Put A Spell On You - Inside Lookin'Out