Ekseption

Haarlemse groep die begint als jazz- & beatformatie, om eind jaren zestig/begin jaren zeventig uit te groeien tot een succesvolle exponent van de symfonische popmuziek. Met bewerkingen van klassieke composities van onder anderen Beethoven en Bach scoort Ekseption een reeks instrumentale hits in binnen- en buitenland. Halverwege de jaren zeventig houdt de groep op te bestaan. In 1989 komt ze nog eenmaal bij elkaar voor de opname van een reünieplaat. Als het gaat om het bekendmaken van klassieke muziek bij een poppubliek is Ekseption zonder twijfel een van de belangrijkste groepen van de eerste lichting symfonische rock geweest.

Ekseption

Periode 1967 – 1978

Bezetting

Cor Dekker basgitaar
Dick Remelink saxofoon
Peter de Leeuwe drums
Rein van den Broek flugelhorn, trompet
Rick van der Linden orgel, toetsinstrumenten

Overige muzikanten

Ab Tamboer drums
Dennis Witbraat drums
Eddie Conard drums
Frans Muys van de Moer basgitaar
Hans Alta basgitaar
Hans Hollestelle gitaar, viool
Hans Jansen toetsinstrumenten
Huib van Kampen gitaar, saxofoon
Jan Vennik saxofoon
Johan Slager basgitaar
Johan Zwart gitaar
Koen Merkelbach zang
Max Werner drums, marimba, percussie
Michel van Dijk zang
Pieter Voogt drums
Rob Kruisman fluit, gitaar, saxofoon, zang
Tim Griek drums

Ekseption in 1979

1958

De geschiedenis van Ekseption begint op 1 maart met de oprichting van het schoolbandje The Jokers, dat een mengsel van rhythm & blues, jazz en pop speelt. Leden van het eerste uur zijn Hans Alta (bas), Rein van den Broek (trompet), Tim Griek (drums) en Huib van Kampen (gitaar/saxofoon).

The Jokers heten inmiddels Ekseption en verzorgen onder leiding van muzikale spil Rob Kruisman (saxofoon/fluit/gitaar en zang) energieke optredens. In april voegt Rick van der Linden (toetsen) zich bij de groep. Van der Linden heeft met succes een conservatorium-opleiding gevolgd en is als pianist ook actief geweest in diverse jazz- en popgroepen, waaronder het Occasional Swing Combo.

1968

Ekseption doet mee aan het Loosdrechtse Jazzconcours en wint daar de eerste prijs. Het behalen van deze prijs levert een platencontract op bij Phonogram. Aan het eind van het jaar duikt de groep de studio in om een album op te nemen onder leiding van producer Tony Vos. Tim Griek en Hans Alta maken dan al geen deel meer uit van de groep. Hun vervangers zijn Cor Dekker (bas) en Peter de Leeuwe (drums), beide afkomstig uit The Hottletts.

1969

Aangezien het live-repertoire uit dansnummers bestaat die weinig samenhang vertonen, ontstaat na het zien van de Britse rockgroep The Nice en hun bewerking van Bach's Brandenburger Concerten het plan om bewerkingen van klassieke composities op het album te zetten. De keus voor de eerste single valt op het eerste deel van Beethovens vijfde symfonie. The Fifth haalt de derde plaats in de Top 40. Daarna volgen de singles Rhapsody In Blue en Air. Vooral Air, gebaseerd op een van de delen uit Bachs Suite nr. 3, doet het uitstekend en bereikt de tweede plaats in de hitparade. De energieke uitvoeringen zorgen voor een fris geluid in de Nederpop en het bijbehorende album is goed voor een Top 10-notering. Binnen de groep leidt de succesvolle koerswijziging ertoe dat Rick van der Linden de rol van muzikale leider overneemt van Rob Kruisman. In augustus 1969 stapt Kruisman op uit onvrede met de nieuwe muzikale koers. Mede-oprichter Huib van Kampen maakt kort daarna ook geen deel meer uit van de groep. Hij gaat het onderwijs in.