Ekseption
Haarlemse groep die begint als jazz- & beatformatie, om eind jaren zestig/begin jaren
zeventig uit te groeien tot een succesvolle exponent van de symfonische
popmuziek. Met bewerkingen van klassieke composities van onder anderen
Beethoven en Bach scoort Ekseption een reeks instrumentale hits in binnen- en
buitenland. Halverwege de jaren zeventig houdt de groep op te bestaan. In 1989
komt ze nog eenmaal bij elkaar voor de opname van een reünieplaat. Als het gaat
om het bekendmaken van klassieke muziek bij een poppubliek is Ekseption zonder
twijfel een van de belangrijkste groepen van de eerste lichting symfonische
rock geweest.

Periode 1967 – 1978
Bezetting
|

1958
De geschiedenis van Ekseption begint op 1 maart met de oprichting van het
schoolbandje The Jokers, dat een mengsel van rhythm & blues, jazz en pop
speelt. Leden van het eerste uur zijn Hans Alta (bas), Rein van den Broek
(trompet), Tim Griek (drums) en Huib van Kampen (gitaar/saxofoon).
The Jokers heten inmiddels Ekseption en verzorgen onder leiding van muzikale spil
Rob Kruisman (saxofoon/fluit/gitaar en zang) energieke optredens. In april
voegt Rick van der Linden (toetsen) zich bij de groep. Van der Linden heeft met
succes een conservatorium-opleiding gevolgd en is als pianist ook actief
geweest in diverse jazz- en popgroepen, waaronder het Occasional Swing Combo.
1968
Ekseption doet mee aan het Loosdrechtse Jazzconcours en wint daar de eerste prijs. Het
behalen van deze prijs levert een platencontract op bij Phonogram. Aan het eind
van het jaar duikt de groep de studio in om een album op te nemen onder leiding
van producer Tony Vos. Tim Griek en Hans Alta maken dan al geen deel meer uit
van de groep. Hun vervangers zijn Cor Dekker (bas) en Peter de Leeuwe (drums),
beide afkomstig uit The Hottletts.
1969
Aangezien het live-repertoire uit dansnummers bestaat die weinig samenhang vertonen,
ontstaat na het zien van de Britse rockgroep The Nice en hun bewerking van
Bach's Brandenburger Concerten het plan om bewerkingen van klassieke
composities op het album te zetten. De keus voor de eerste single valt op het
eerste deel van Beethovens vijfde symfonie. The Fifth haalt de derde plaats in
de Top 40. Daarna volgen de singles Rhapsody In Blue en Air. Vooral Air,
gebaseerd op een van de delen uit Bachs Suite nr. 3, doet het uitstekend en
bereikt de tweede plaats in de hitparade. De energieke uitvoeringen zorgen voor
een fris geluid in de Nederpop en het bijbehorende album is goed voor een Top
10-notering. Binnen de groep leidt de succesvolle koerswijziging ertoe dat Rick
van der Linden de rol van muzikale leider overneemt van Rob Kruisman. In
augustus 1969 stapt Kruisman op uit onvrede met de nieuwe muzikale koers.
Mede-oprichter Huib van Kampen maakt kort daarna ook geen deel meer uit van de
groep. Hij gaat het onderwijs in.
|